Tuesday, November 6, 2012

Bab 2: Reka Bentuk Dan Penghasilan Projek (C)


Proses Reka Bentuk
Lukisan Projek
- bahan yang diperlukan : pensel, kertas grid.

 


Lukisan isometrik = lukisan bergambar yang mempunyai 3 paksi.
Lukisan oblik = lukisan bergambar berunjuran 45° dengan paksi.

Lukisan ortografik =  menunjukkan tiga pandangan bagi sesuatu objek :
                                - pandangan sisi
                                - pandangan pelan
                                - pandangan hadapan

Lukisan perspektif
i) 1 titik
ii) 2 titik


# Titik Lenyap (TL)
 - titik pada lakaran perspektif yang tidak dapat menunjukkan saiz objek pada jarak yang jauh.
# Garis Ufuk (GU)
- garisan mendatar terletak pada aras mata pelukis.

Mendimensi lakaran 
- lakaran dibuat dalam kertas lukisan.
- ukuran dalam unit mm.
- garisan sempadan dilukis dengan jarak 10mm dari tepi kertas lukisan.

Pembinaan projek
1. Proses mengukur, menanda dan memotong
(a) Mengukur pada permukaan rata bahan



(b) Menanda permukaan bahan




(c) Memotong bahan



2. Cara membina dan mencantum
   TANGGAM

 



Tanggam = cantuman atau sambungan kayu.

i) Tanggam temu
- sesuai untuk membina tetingkat, rak, kotak.

ii) Tanggam parit
- sesuai untuk pemasangan tetingkat, almari, rak.
- 2 jenis : tanggam parit terus
             : tanggam parit buntu

**- kedalaman dasar tanggam ialah daripada tebal kayu.

iii) Tanggam lekap
- sesuai untuk pembinaan bingkai pintu, kabinet, bangku, lain lain
- 2 jenis : tanggam lekap T
              : tanggam lekap palang

**- ½ daripada tebal kayu


BAHAN PEMASANGAN
Engsel

- memasang pintu, tingkap, bahagian yang perlu dibuka & ditutup.
- saiz : panjang buku sendinya.
- skru untuk memasang engsel.

Breket

- dipasang bersudut tepat dengan bahan.
- diperbuat daripada kayu / logam.
- untuk menyangga rak & tetingkat pada dinding.
- skru untuk memasang breket.

Penyangkut

-menyangkut benda yang ringan.
- diperbuat daripada logam.
- mempunyai ulir螺纹 pada batang supaya mudah diskrukan.

Kemasan
- mencantikkan, melindungi permukaan projek agar tahan lama & mudah dibersihkan.

Alat Kemasan
(a) Berus cat

- menyapu cat / tona kayu
- saiz : lebar berus

Cara membersihkan:
1) Rendam berus cat dalam turpetin selepas digunakan.
2) Gosok berus dengan kain untuk membuang baki cat pada berus.
3) Gunakan air panas untuk mencuci berus.

(b) Berus syelek

- menyapu syelek.
- bulu berus halus & lembut.
- hulu berus diperbuat daripada buluh / kayu.
- saiz : lebar berus.
- dibersihkan dengan spirit metil.

(c) Pengikis

- menyapu & mengikis tepung penyumbat.

Bahan Kemasan
(a) Kertas las

- melicinkan permukaan kayu.
- kepingan aluminium oksida / silikon.

Gred kertas las 00 : Paling halus 3: Kasar

(b) Tepung penyumbat
- serbuk tepung putih.
- digunakan sebelum menyapu syelek / lekar.
- untuk menutup lubang paku liang / ira kayu.

(c) Cat licau
- disapu pada kayu & logam.

(d) Cat sembur
- disembur pada  kayu & logam.

(e) Syelek
- disapu pada kayu.

Langkah menyapu syelek:
1 Letakkan 1 sapukan tepung penyumbat pada lubang kecil di projek.
2 Licinkan dengan kertas las, sapu syelek kali 1 & jemur hingga kering. 3 Selepas kering, licinkan dengan kertas las sekali & sapu kali ke2, jemur & keringkan.
4 Ulangi langkh 2 & 3, akhir sekali sapu syelek ke3.

(f) Tona kayu
- didapati dalam pelbagai tona asli lut sinar / jernih.

(g) Semburan lekar jernih
- disapu pada kayu & logam.

(h) Pelekat
- diperbuat daripada kertas / plastik / kombinasi kertas & plastik.

****Bahan Pelarut (超重要的, 背起来)
Kemasan
Pelarut
Kertas las
-
Tepung penyumbat
-
Cat licau
Turpetin
Cat sembur
Turpetin
Syelek
Spirit metil
Tona kayu
Thinner
Lekar jernih
Thinner
Pelekat
-

















Reka Bentuk Projek
1. Pernyataan masalah / keperluan
  i) Mengenal pasti masalah / keperluan.
 ii) Mengumpul maklumat & data.
iii) Menyenaraikan pelbagai alternative penyelesaian masalah dalam bentuk lakaran bebas.

2. Perancangan, pembinaan & pengubahsuaian projek
  i) Membuat projek berdasarkan lukisan kerja yang dipilih.
 ii) Menguji & menilai projek.
iii) Mengubahsuai projek.

3. Pendokumentasian projek
- Semua projek yang telah selesai dibuat perlu direkodkan.
- Maklumat hendaklah direkodkan dan disimpan dengan rapi.

Mengira kos projek

Kos pengeluaran = kos bahan + kos upah + kos overhed

- Kos pengeluaran = jumlah wang yang dibelanjakan untuk menghasilkan sesuatu projek.
- Kos bahan = perbelanjaan untuk membeli bahan mentah.
- Kos upah = perbelanjaan untuk membayar kos / upah pekerja.
- Kos overhed = perbelanjaan untuk membayar bil elektrik, bil air, sewa kedai, bil telefon, lain-lain.

Persembahan projek
- murid perli membuat persembahan projek untuk menerangkan hasil projek masing masing seperti fungsi, jenis bahan, kos &keistimewaan projek.

2 comments:

Little Fellows